Jak zdobyć międzynarodowe kontakty czyli tzw. international networking

Wrzesień 11 2015 09:18AM

Coraz bardziej międzynarodowy rynek pracy i biznesu wymaga od nas umiejętności komunikacji w międzynarodowej społeczności. Aby zaistnieć jako partner biznesowy, czy specjalista niezbędne jest posiadanie rekomendacji, kontaktów i znajomości w kraju i za granicą. Jeśli pracujemy jako freelancer i znamy biegle język obcy to zagraniczne kontakty są dla nas najważniejszym celem, gdyż tylko one otworzą nam zagraniczne rynki pracy.

business1

Jak zdobyć międzynarodowe biznesowo-towarzyskie znajomości? Możliwości jest wiele, w zależności od branży, specjalizacji i okoliczności, czy etapu kariery. Nawiązywanie relacji międzynarodowych to proces wymagający czasu na ich budowę, rozwijanie. Podobnie jak doświadczenia nie da się posiąść w tydzień ani kupić, tak też kontaktów biznesowych nie można nabyć z dnia na dzień. Często kontakty zdobyte online trzeba utrzymywać w świecie offline aby przyniosły oczekiwany efekt w długiej perspektywie czasu. Najbardziej znaną międzynarodową organizacją rekomendacji biznesowych jest BNI (Business Network International). Na tej stronie internetowej dowiemy się wszystkiego co najważniejsze i najbardziej aktualne w temacie budowania sieci kontaktów.

  • Już na etapie szkoły średniej czy studiów warto być otwartym na znajomości ponadnarodowe, czemu oczywiście sprzyja nauka języków obcych. Wyjeżdżając na wymiany studenckie (Erasmus, Leondardo da Vinci, Erasmus-Mundus, AIESEC), jak również biorąc udział w zjazdach, czy programach międzynarodowych (konkursy, konferencje, projekty) można poznać wiele osób z całego świata, nawiązać rozmaite relacje, które w przyszłości mogą okazać się niezwykle cenne.  Zwykle po powrocie z wymiany studenckiej zostaje nam Facebook i Skype do kontynuacji zdobytych kontaktów ale niegdy nie wiadomo co będzie za kilka lat – czy np. nasz znajomy z USA nie będzie szukał zaufanych partnerów w Europie i może być to nasza okazja życia.  Dzięki aktywnemu udzielaniu się w międzynarodowych organizacjach i stowarzyszeniach można nabyć bezcenne kontakty międzynarodowe, obyć się ze środowiskiem międzynarodowym i doskonale przygotować do współczesnych realiów życia i pracy w ujęciu globalnym. Prócz aktywności lokalnych szerokie możliwości stwarza internet.
  • Dzięki popularnym forom internetowym, specjalistycznym blogom, grupom społecznościowym możliwe jest poszerzanie bazy swoich kontaktów i znajomych zdalnie, wyłącznie poprzez aktywne działanie w sferze online. Sprzyjają temu portale społecznościowe, które skupiają zarówno osoby nastawione wyłącznie na relacje towarzyskie i rozrywkowe jak również grupy osób, które łączy wspólne zainteresowanie. Warto dołączać do grup tematycznych, zawodowych, specjalistycznych a jednocześnie międzynarodowych, skupiających osoby z całego świata wymieniające się cenną wiedzą, doświadczeniem, kontaktami. To świetny sposób na doskonalenie języków obcych, jak też komunikacji międzynarodowej, która jest czymś więcej niżeli tylko konwersacją, ale także zrozumieniem odmienności kulturowych, czy charakterystycznych tradycji dla danej nacji itp. Najpopularniejszym z portali międzynarodowych jest wciąż Facebook. Kolejnym z adresów, które warto dołączyć ulubionych jest LinkedIn (wiele grup tematycznych), Twitter, Google+ czy Polskie portale biznesowe Goldenline i Profeo.
  • Dla osób chcących zarobić jak i zdobyć nowe kontakty to wyjazdy typu Work & Travel są najlepszą okazją do zawarcia przyjaźni, wzbogacenia bazy kontaktów. Większość wyjazdów zagranicznych opiera się na ściśle określonym temacie, wąskiej dziedzinie zainteresowań (praca w hotelarstwie, ogrodnictwie, budownictwie, przemyśle), dzięki czemu w ramach wakacji studenckich można zdobyć kontakty na wiele lat.
  • Dla osób z dobrą znajomością języka obcego i minimum 1 letnim doświadczeniu zawodowym najlepszą formą do tworzenia sieci kontaktów będzie staż, praktyka lub praca za granicą w branży, którą jest naszą specjalnością. Nawet jeśli ma to być 3-6 miesięczna darmowa praktyka w biurze w Kanadzie czy USA to kontakty, które zdobędziemy będą miały ogromną wartość.
  • Spotkania, konferencje, szkolenia organizowane przez międzynarodowe firmy to szansa na praktyczną wiedzę jak i zdobycie podczas 1 dnia wielu kontaktów. Polecamy spotkania TED ,które także można oglądać online. Biznesowo jest to najwyższy poziom. Wspólne spotkanie to idealna okazja do wymiany kontaktów, nawiązania relacji, wymiany informacji, podzielenia się własnymi refleksjami, opinią i nawiązania współpracy. Znajomościom sprzyjają również kursy językowe, których celem zasadniczym jest nauka języka obcego, doskonalenie umiejętności jezykowych, zaś wartością dodaną i nieocenioną zaletą są właśnie nawiązane relacje między kursantami pochodzącymi z rozmaitych miejsc na świecie, o przeróżnych specjalizacjach zawodowych, czy statusie społecznym.
  • After party. Najwięcej dzieje się nie podczas imprez oficjalnych ale właśnie już po ich zakończniu w tzw. kuluarach. Jeśli uda nam się tam dostać to mamy ogromną szansę na wartościowe kontakty towarzyskie i następnie biznesowe.
  • Nie ruszając się sprzed domowego komputera można tym sposobem poznać setki osób z całego świata. E-konferencje (m.in wspomniany TED) i e-kursy (inicjatywa wielu prestiżowych uczelni wprowadziła ostatnio możliwość darmowej nauki a co za tym idzie szansę na zdobycie kontaktów na całym świecie) zwykle prowadzone są w języku angielskim, co jest jednym z ułatwień dla wzięcia udziału w międzynarodowym przedsięwzięciu.
  • Kiedy już zdobędziemy bazę kontaktową warto relacje te podtrzymywać poprzez konferencje poprzez skype czy Google houng out i tradycyjnie przez korespodencję email i pocztę tradycyjną (!). Dzięki rozmowom i wspólnym wideokonferencjom tematycznym można liczyć na wsparcie w rozwiązaniu określonego problemu, zdobyciu informacji, czy też pomocy w zakresie zdobycia kontaktu z daną osobą, czy firmą poprzez wspólnych znajomych. To niezwykle istotny element international networking. Nie wystarczy wymienić się wizytówką, czy dodać osobę do znajomych w profilu, by liczyć na tę relację w razie potrzeby np. uzyskania informacji, czy rekomendacji. O międzynarodowych znajomych warto dbać, podobnie jak i o lokalnych przyjaciół, wówczas znajomości procentują i często służą pomocą w całkiem nieoczekiwanych sytuacjach.

    Bezsprzecznie im pojemniejsza sieć kontaktów, tym można liczyć na większe powodzenie na arenie międzynarodowej. Mając na względzie globalizację postępującą w bardzo szybkim tempie warto posiadać znajomości nie tylko w sąsiednich państwach, w Europie ale na całym świecie. Brak bariery językowej dzięki komunikacji w języku angielskim sprawia, że międzynarodowe środowisko chętniej integruje się w imię wspólnie osiąganych sukcesów i udanej współpracy. Niezależnie od tego jakim sposobem zdobędziemy kontakty międzynarodowe liczy się ich jakość i możliwość wykorzystania w edukacji, pracy, rozwoju osobistym – podaje Anna Tomaszewska z Preply Polska.

    Osobom, chcącym zacząć od wiedzy teoretycznej polecamy literaturę:

    1. Ivan Misner: „The World’s Best Known Marketing Secret”,
    2. Frank Walicht: „Networking”,
    3. Grzegorz Turniak, Witold Antosiewicz „Praktyczny poradnik networkingu”
    4. Roman Wendt: „Profesjonalny networking, czyli kontakty które owocują”.
    5. Larry James „10 założeń networkingu. Jak w pełni wykorzystywać swoje znajomości”

Autor: Preply, platfoma do nauki języków obcych, więcej na http://preply.com

Skomentuj Post

Dodaj własny komentarz

  • Najnowsze

    Zobacz najnowsze i najważniejsze artykuły:

  • Branża PR w Polsce szybko się rozwija

    Polski rynek PR rośnie w tempie ok. 9 proc. rocznie. To trzykrotnie szybciej niż...

  • Polacy wśród internautów najczęściej blokujących reklamy

    Na całym świecie ponad 200 mln internautów blokuje reklamy w przeglądarkach....

  • Ponad 7,5 mln polskich internautów blokuje reklamy

    Liczba polskich internatów blokujących reklamy szybko rośnie i przekracza już...

  • Dzieci spędzają średnio około 18 godzin tygodniowo w internecie

    Ponad połowa dzieci w wieku 10–15 lat ma urządzenia mobilne z dostępem do...

  • Większość internautów akceptuje mniej agresywne reklamy w sieci

    Reklama w internecie jest akceptowana przez większość odbiorców, o ile nie utrudnia...

  • Agencje PR nie są obecne w spółkach Skarbu Państwa

    Automatyzacja treści i schyłek mediów opiniotwórczych to jedne z ważniejszych...

  • Polecane przez The Business Times:
  • Polecane przez The Business Times:

Pomysł Na Biznes

Jeśli chcesz, żeby biznes nie krył przed Tobą tajemnic warto na tym forum wymieniać się poglądami.

Biznes Plan

Biznesplany różnych firm, przykładowy biznes plan, gotowy biznes plan.

Inwestowanie

Giełda Papierów Wartościowych, Forex, Fundusze Inwestycyjne, Złoto i Surowce.
Agencja Marketingowa
© Times Press sp. z o.o. 2014 | Version 3.0.01.2014
Registered in Poland Registered office: Piastowska 46 lok.1, Jelcz-Laskowice, 55-220




www.BusinessTimes.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zamieszczonych w serwisie,
ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie treści, które zawiera www.BusinessTimes.pl.