Gen prezesa

Listopad 29 2011 10:49AM

Co pozwala jednym osiągnąć sukces, zdobywając najwyższe szczeble kariery, podczas, gdy inni wciąż stoją w miejscu? Czy jest to kwestia nawyków wyuczonych, czy talentu, czy może istnieje coś takiego jak „gen prezesa”?

 

Nie ulega wątpliwości, że wiedza wyuczona, kwalifikacje i wszystkie inne cechy wyuczone są bardzo ważne, jeśli zajmujemy stanowisko kierownicze. Jednak jak już wspominaliśmy, nie każdy specjalista odnosi sukces. Dlaczego? Ponieważ na samym szczycie liczą się przede wszystkim cechy osobowościowe oraz wspomnienia i doświadczenia, sięgające już wczesnego dzieciństwa.

 

Jak to się ma do rzeczywistości? Otóż większą szansę na zostanie prezesem będzie miał Kowalski, będący przez wiele lat starostą klasowym, cieszącym się posłuchem i autorytetem niż przeciętniak Nowak, który zawsze był tylko jednym z wielu. Często jednak trudne sytuacje, mające miejsce w dzieciństwie są motorem napędowym dla kariery. Za idealny przykład posłuży mi historia mojej znajomej. Kiedy mi ją opowiadała, w jej oczach można było dostrzec łzy. Otóż Kasia, kiedy była małą dziewczynką, cechowała się dużą zaradnością. Jeszcze przed pójściem do szkoły potrafiła czytać i pisać. Jednak w głębokiej podstawówce Pani nigdy nie wysyłała jej na konkursy humanistyczne, mimo, że najlepiej w klasie znała zasady ortografii, a także potrafiła pięknie deklamować wiersze. Działo się tak, ponieważ zamysł artystyczny wychowawczyni zakładał, że wysyłać ona będzie jednego chłopca i jedną dziewczynkę. O ile standardowo wybierana przez panią dziewczynka rzeczywiście była najlepszą uczennicą w klasie, o tyle chłopiec nie mógł się równać z moją znajomą. I tak wyglądały całe trzy lata wczesnej podstawówki. Wtedy było jej bardzo przykro, ponieważ dobrze wiedziała o tym, że inne dzieci są faworyzowane, podczas gdy nikt nie zauważa jej talentów. Jak odnosi się to do rzeczywistości? Dziś Kasia jest managerem świetnie prosperującej firmy, a o sobie mówi, że to właśnie sytuacje z wczesnego dzieciństwa utwierdziły ją w przekonaniu, że o swoje należy walczyć, bo świat bywa niesprawiedliwy.

 

Idealny prezes posiada szereg cech, które nabył drogą doświadczenia, lub które są dane mu od urodzenia. Otwartość, przebojowość, umiejętność kierowania ludźmi, analizowania problemów, chęć pozyskiwania doświadczenia, umiejętność współpracy, determinacja w dążeniu do celu, zaangażowanie w działania i uparte dążenie do celu to cechy i zachowania, składające się na „gen prezesa”. Te cechy mamy od urodzenia, lub tak jak moja znajoma, wypracowujemy w sobie, ponieważ kiedyś spotkało nas coś przykrego.

 

Gen prezesa posiada naprawdę niewielu ludzi. Ale za to wielu ludziom wydaje się, że go mają. I to jest duże zagrożenie dla wielu firm. Nieudolni prezesi, którzy twierdzą, że wszystko wiedzą najlepiej, bardzo źle wpływają na rozwój firmy. Gen prezesa to wszystkie cechy, które w połączeniu ze sobą dają gotowy przepis na sukces.

 

Podsumowując, nie ma co prawda dowodów na to, że gen prezesa istnieje. Nikt jeszcze tego nie zbadał. Mówi się więc o nim, jako o zespole cech, przydatnych idealnemu prezesowi. Czy są nabyte w drodze wyuczenia się, czy uzyskane poprzez trudne doświadczenia, czy najzwyczajniej towarzyszą człowiekowi od pierwszych chwil życia – nie ma wątpliwości, że są w stanie sprawić, że owy prezes osiągnie sukces zawodowy, poprzez wzbicie się na najwyższe szczeble kariery.

 

 

red. nacz. Daniel Szymański
www.BusinessTimes.pl

 

Skomentuj Post

Komentarze2 komentarze

 

  1. Bezrobotny

    Poza wymienionymi elementami sytuacja materialna oraz znajomości również w znacznym stopniu wpływają na karierę, nie tylko menadżerską. Zapewne istnieje coś takiego jak gen prezesa i moim zdaniem jest to silny układ nerwowy, który jednak o niczym nie zaważa. Wiele zależy od potencjalnego kandydata na prezesa.

  2. Loki323

    Wieżę, że jest coś takiego, jak gen prezesa i tak jak zauważył Bezrobotny jest to silny układ nerwowy. Cechy prezesa to: pewność siebie, zaradność, odporność na stres, a także asertywność, które charakteryzują właśnie osoby o silnym układzie nerwowym.

Dodaj własny komentarz

  • Najnowsze

    Zobacz najnowsze i najważniejsze artykuły:

  • Branża PR w Polsce szybko się rozwija

    Polski rynek PR rośnie w tempie ok. 9 proc. rocznie. To trzykrotnie szybciej niż...

  • Polacy wśród internautów najczęściej blokujących reklamy

    Na całym świecie ponad 200 mln internautów blokuje reklamy w przeglądarkach....

  • Ponad 7,5 mln polskich internautów blokuje reklamy

    Liczba polskich internatów blokujących reklamy szybko rośnie i przekracza już...

  • Dzieci spędzają średnio około 18 godzin tygodniowo w internecie

    Ponad połowa dzieci w wieku 10–15 lat ma urządzenia mobilne z dostępem do...

  • Większość internautów akceptuje mniej agresywne reklamy w sieci

    Reklama w internecie jest akceptowana przez większość odbiorców, o ile nie utrudnia...

  • Agencje PR nie są obecne w spółkach Skarbu Państwa

    Automatyzacja treści i schyłek mediów opiniotwórczych to jedne z ważniejszych...

  • Polecane przez The Business Times:
  • Polecane przez The Business Times:

Pomysł Na Biznes

Jeśli chcesz, żeby biznes nie krył przed Tobą tajemnic warto na tym forum wymieniać się poglądami.

Biznes Plan

Biznesplany różnych firm, przykładowy biznes plan, gotowy biznes plan.

Inwestowanie

Giełda Papierów Wartościowych, Forex, Fundusze Inwestycyjne, Złoto i Surowce.
Agencja Marketingowa
© Times Press sp. z o.o. 2014 | Version 3.0.01.2014
Registered in Poland Registered office: Piastowska 46 lok.1, Jelcz-Laskowice, 55-220




www.BusinessTimes.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zamieszczonych w serwisie,
ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie treści, które zawiera www.BusinessTimes.pl.